Werkstress en grenzen aangeven

Van 14 tot en met 17 november is het de week van de werkstress. Werkstress ontstaat o.a. als je niet tijdig je grenzen kan aangeven en deze worden overschreden. Ben jij in staat om tijdig je grenzen te stellen, aan te geven en te bewaken? Als je daar moeite mee hebt ben je wellicht één van de bijna 2,7 miljoen werknemers in Nederland die te maken heeft met een hoge werkdruk of één van de ongeveer één miljoen werknemers die het risico lopen op een burn-out. Door je grenzen eerder aan te geven hoeft het niet zo ver te komen.grenzen-aangeven

Als je niet gewend bent om je grenzen aan te geven worden deze vaak op een subtiele manier overschreden, zonder dat je in de gaten hebt dat het gebeurd. Je merkt het pas als het al te laat is en je fysieke of psychische klachten krijgt.

Vijf tips om te herkennen of je grenzen worden overschreven:

  1. Gevoel dat je klem zit
    Je hebt het gevoel dat er vreemd naar je wordt gekeken door je collega’s of leidinggevende en dat anderen jou bekritiseren.
  2. Gevoel je jezelf steeds te moeten verdedigen
    Ondanks je inspanningen lijkt het alsof je steeds tekort schiet en het werk onvoldoende af is. Om vervelende situaties voor te zijn ga je bij voorbaat jezelf verdedigen.
  3. Je wilt het liefst onzichtbaar zijn
    Alles is teveel en houdt het liefst iedereen op afstand. Je zoekt collega’s en anderen weinig op en hebt weinig inbreng in overleggen.
  4. Je bent snel overprikkelt
    Kleine dingen die normaal geen irritatie geven zijn lastig te hanteren. Je ervaart een boosheid die voort lijkt te komen uit het werk, maar vaak een andere oorzaak hebben
  5. Je bent verlegen of teruggetrokken
    Onzekerheid leidt er vaak toe dat je je terugtrekt. Onzekerheid ontstaat als je de steun van je leidinggevende of collega’s mist.Een coachtraject kan helpen om te leren je grenzen tijdig aan te geven. Kijk voor meer info bij coaching.